onsdag 24 juni 2015

Det blir 57 månader på posten.


Jag kommer av hälsoskäl att lämna mitt uppdrag som heltidsanställd ordförande i kommunstyrelsen i Vimmerby kommun.
Jag kommer så snart möjligt att överlägga med moderaterna och den gemensamma majoritet vi har i kommunen när det kan anses som mest lämpligt.
Igår meddelade jag gruppen och kommunledningen beslutet.

Sedan den skada på halspulsådern jag råkade ut för i oktober har jag dagligen medicinerat för att inte drabbas av stroke och för att läka sprickan i ådern. Från att halspulsådern akut haft mycket liten blodgenomströmning där jag fick känselbortfall i halva ansiktet, har jag under åtta månader stått under behandling.

Igår tisdag gjorde jag ett avslutande återbesök hos min läkare. Jag kommer inte att uppnå större läkning än 80 procent genomströmning. Jag har nu fått beskedet att jag fortsatt livet ut får medicinera för att inte drabbas av sådana komplikationer.

Den roll jag har som heltidsanställd ordförande är inte den livssituation som på något sätt kan förbättra min hälsa, snarare tvärtom. Jag har fått detta klart för mig i samråd med min läkare och min familj. Jag är inte beredd att fortsatt ta den risken med min hälsa.

Jag räknar med att kunna frånträda min heltidsanställning senast sista september.
Jag avser dock kvarstanna som ledamot i fullmäktige och fullgöra den mandatperiod väljarna valt mig till.
Jag kommer nu närmast att diskutera med moderaternas fullmäktigegrupp, med den stora majoritetsgruppen och givetvis med vice ordförande och kommunledningen.
Jag avser göra en så fullödig överlämning till en ny ordförande som jag kan, och i möjligaste mån finnas till hands åtminstone mandatperiodens slut.
Vimmerby har idag ett mycket bra majoritetssamarbete och det är viktigt för kommunens framtid, att det bibehålls och att budgeten de kommande tre åren kan efterlevas.

Jag är glad över den tid jag fått verka som kommunstyrelsens ordförande. Den har varit lärorik. Jag hade med mig företagarens tänk in i kommunen och jag kan nu lägga till välfärdsbyggarnas tänk när jag nu i september träder tillbaka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar